Przepis na moj domowy chlebek








Jeśli chcesz domowy, pyszny chlebek każdego dnia u siebie w domu to koniecznie musisz zobaczyć mój przepis.




Ostatnio po wrzuceniu zdjęcia mojego chlebka dostałam dużo mail z zapytaniem jak go zrobić.

Dlatego dzisiaj post o moim chlebie.

Chleb jest chlebem białym, nie Pełnoziarnistym, bezglutenowym, itp itd. Ja jem tylko pszenne pieczywo gdyż mój organizm nie toleruje innego niestety. 

Dlaczego piekę chleb? Gdyż wiem co w nim jest, robi się sam, jest tańszy i co za radość jest gdy się udaje.

Chleb obecnie, który stale u mnie gości jest chlebem który sam się robi. Potrzeba czasu bo aż 15 godzin ale jest wart zachodu.

Składniki: ( ja robię zawsze z podwójnej porcji, żeby był większy i na dłużej)

- 3 szklanki maki pszennej chlebowej
- 320 ml wody
- 1/4 lyzeczki suchych drożdży
- 1 1/4 lyzeczki soli

Wszyskie skladniki dajemy do duzej miski i albo reka albo drewnana lyzka wszystko mieszamy przez okolo 20-30 sekund. Dobrze widzisz, mieszamy, a nie zagniatamy. Po wymieszaniu ciasto jest plynne, nie jest zbite to idealna konsystencja. Przykrywamy miske i odstawiamy w suche i cieple miejsce, ale nie w sloneczne. Czekamy 12 godzin jak ciasto samo urosnie. Jesli robisz z podwojnej porcji tak jak ja to naprawde radze miec ogromna miske bo ciasto bardzo rosnie.

Po 12 godzinach opruszamy blat maka i wykladamy ciasto na blad ( uwaga jest wodniste) podsypujemy odrobina maki zeby sie nie kleilo i splaszczamy.  Potem ciasto skladamy jak koperte 2 razy aby je odgazowac i potem formujemy ladnie ksztalt. Na  bawelniana duza kuchenna scierke dajemy duza ilosc maki na to nasze ciasto chlebowe, obsypujemy je duza iloscia maki i przykrywamy druga scierka . Musimy koniecznie opruszyc maka scierke dlatego aby ciasto nie przywarlo do scierki. Mozna do tego uzyc zwyklej pszennej najtanszej maki aby nie tracic chlebowej. Pod przykryciem bedzie lezec okolo 2 godziny. Urosnie wiecej niz 2 razy. 

I tutaj jest sekret tego chlebka. Zeby sie udal musicie posiadac naczynie zeliwne. Moze byc okragle , owalne, kwadratowe itp ale musi byc zeliwne. Ja mam owalne.

 30 min przed pieczeniem wstawiamy takie naczynie do piekarnia z pokrywką musi byc koniecznie i je nagrzewamy. Najlepiej temperatura 250 stopni, ja mam tylko 200 stopni ale tez daje rade.  Gdy naczynie jest nagrzane ostrożnie wyciagamy i szybkim ruchem przekladamy nasz chleb do garnka.( Dlaczego szybko ? Poniewaz ciasto jest wodniste, i moze sie rozlac w dloniach. ) , przykrywamy przykrywka i pieczemy 30-45 min z przykrywka i 15-20 min bez przykrycia. Koniec. Wyciagamy chlebek i studzimy na kracie, chleb ma gruba skore. Swiezy kilka dni:)

1 komentarz:

  1. Zdjecie jak z ksiazki kucharskiem. Masakra jak mozna zrobic taki chlebek w domu to ja juz nigdy nie kupie zadnego w sklepie tylko bede sama robic. Bede miec pewnosc co jest w chlebie:)

    OdpowiedzUsuń

dziekuje za komentarz i zapraszam ponownie. BeSlim

Copyright © 2014 be slim , Blogger