Wszystko o odzywkach

Dzisiaj temat o odzywkach. 
Chcialabym Wam przyblizyc temat odzywek, co to w ogole jest i jakie rodzaje odzywek wyrozniamy.

Dlugi post ale bardzo bogaty.
Wiec jesli masz troszke czasu, zapraszam do zapoznania sie z nim.





Odzywki to zywność dla osób uprawiających sport i o wzmożonym wysiłku fizycznym stanowi szczególną grupę żywności funkcjonalnej, pokrywającej specyficzne, zwiększone potrzeby żywieniowe tych osób.


Osoby uprawiające sport zarówno wyczynowo jak i rekreacyjnie wykazują na ogół większe zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze. Dostarczanie odpowiedniej ilości składników energetycznych przy diecie konwencjonalnej wymagałoby spożycia bardzo dużych ilości pożywienia, powodujących znaczne obciążenie żołądka, wydłużenie czasu trawienia, zmniejszenie wentylacji płuc (ze względu na wysokie uniesienie przepony przez wypełniony żołądek) i ostatecznie obniżenie wydolności fizycznej zawodnika. Natomiast niewystarczające spożycie może prowadzić do niedoborów żywieniowych, pogorszenia wydolności fizycznej i ogólnego stanu zdrowia. Dlatego w żywieniu sportowców stają się niezbędne specjalnie zaprojektowane produkty spożywcze (odżywki) o małej objętości lecz dużej koncentracji składników pokarmowych, łatwostrawne, szybkowchłanialne, o zbilansowanym składzie odpowiednim do zwiększonych potrzeb organizmu.


Wpływ odżywek i żywienia wspomagającego na przyrost masy i siły mięśni, poprawę kondycji i wytrzymałości, redukcję zbędnej tkanki tłuszczowej, większą odporność psychiczną i zdolność koncentracji jest większy niż się powszechnie przypuszcza. Specjalna żywność dla sportowców nie może zastąpić normalnej, zbilansowanej diety i powinna stanowić jedynie jej uzupełnienie. Odżywki powinny być stosowane pod kontrolą specjalistów z zakresu żywienia i nie tylko w celu osiągnięcia lepszych wyników sportowych, ale głównie utrzymania zdrowia zawodnika.
Ważne jest, aby produkowane odżywki charakteryzowały się nie tylko dobrą wartością odżywczą, ale również odpowiednią jakością sensoryczną. Biorąc pod uwagę skład odżywek, można wyróżnić następujące ich grupy:
  • białkowe, węglowodanowe, białkowo-węglowodanowe
  • mineralno-witaminowe
  • inne, zawierające w swym składzie oprócz podstawowych składników odżywczych biostymulatory
                                                         

                                              Odżywki białkowe 
 Dostarczają pełnowartościowego, łatwo przyswajalnego białka, niezbędnych aminokwasów egzogennych, zawierają często pewien dodatek węglowodanów (odżywki białkowo-węglowodanowe). Wzbogacone są w ważniejsze składniki mineralne i witaminy, zwłaszcza te, które biorą udział w metabolizmie białek (wit. B6, B12, niacyna).

W zależności od wymaganej koncentracji białka, źródłem tego składnika mogą być tradycyjne przetwory mleczne (np. odtłuszczone mleko w proszku) lub koncentraty i izolaty białkowe, o zawartości białka powyżej 60%.

Najczęściej stosowane są: koncentraty białek serwatkowych UF, koncentraty wszystkich białek mleka, kazeiniany sodu i wapnia, albumina jaja oraz izolaty sojowe.

Odżywki białkowe powinny zawierać wszystkie aminokwasy endo- i egzogenne o dobrej ich dostępności dla organizmu. Ważna jest odpowiednia zawartość aminokwasów rozgałęzionych, na które jest większe zapotrzebowanie przy zwiększonym wysiłku fizycznym.

Odżywki wysokobiałkowe o zawartości 50-90% białka, są zalecane do spożycia w okresie przygotowawczym, przy budowie masy ciała, w sportach siłowych i kulturystyce.

Odżywi białkowe są stosowane także do szybkiego uzupełniania strat białka w okresie odnowy biologicznej. Podawane są w formie łatwo przyswajalnych, odżywczych napojów zawierających wolne aminokwasy lub enzymatyczne hydrolizaty białkowe.
Wygodnym w użyciu rodzajem odżywki wysokobiałkowej są hydrolizaty białkowe w postaci tabletek.

Odżywki te mogą być stosowane zamiast preparatów dopingujących typu anabolików, niedopuszczalnych w diecie sportowców.

Należy zaznaczyć, że nadmiar białka w diecie może być również niekorzystny, gdyż produkty rozpadu substancji białkowych mogą nadmiernie obciążać organizm, a nawet prowadzić do nadmiernego powiększania masy ciała (otyłości). Dawkowanie powinno być ustalane indywidualnie, tak jak w przypadku innych specjalnych preparatów odżywczych.


                                     Odżywki węglowodanowe 
Powinny w odpowiednich proporcjach zawierać węglowodany o zróżnicowanej długości łańcucha tj. zarówno cukry proste (glukozę, fruktozę), jak i węglowodany złożone (np. maltodekstryny nisko-, średnio- i wysokocukrzone), na ogół z dodatkiem witamin i składników mineralnych oraz oleju MCT.

Powinny być używane przez zawodników wszystkich dyscyplin sportowych, w celu szybkiej odbudowy glikogenu mięśniowego (tzw. metoda obciążania węglowodanami). Stosowane są w postaci odpowiednio przygotowanych napojów jako odżywki wspomagające, w czasie długotrwałych, wyczerpujących zawodów, w celu utrzymania odpowiedniego poziomu cukru we krwi oraz osiągnięcia równowagi wodno-elektrolitowej.

                Odżywki mineralno-witaminowe
Zawierające makro- i mikroskładniki, są stosowane w postaci tabletek lub roztworów, często z dodatkiem węglowodanów. Powinny być wykorzystywane jedynie w uzasadnionych fizjologicznie przypadkach niedoborów i stwierdzonego większego zapotrzebowania na te składniki.

Szczególną ostrożność należy zalecać w stosowaniu nadmiernych ilości witamin i składników mineralnych w odżywianiu dzieci i młodzieży uprawiającej sport.

                     Grupę odżywek innych
Stanowią preparaty kompleksowe, zawierające oprócz podstawowych składników odżywczych substancje, które mają ułatwiać metabolizm białek, węglowodanów i tłuszczów, aktywizując procesy energetyczne. Są to takie związki, jak np.: kreatyna, L-karnityna, lecytyna, glutamina, tauryna.

Innym przykładem specjalnych odżywek są preparaty białkowe, przeznaczone do regeneracji tkanki chrzęstno-stawowej i ścięgien. Zawierają białka kolagenowe - żelatynę i hydrolizaty kolagenowe, z dodatkiem odpowiednich składników mineralnych (wapń, magnez) oraz witamin, niezbędnych do prawidłowej syntezy kolagenu w organizmie (wit. C i B6).

Preparaty te mogą być stosowane ogólnie, w profilaktyce schorzeń związanych ze zmianami tkanki łącznej oraz przy znacznym obciążeniu stawów, szczególnie dla sportowców takich dyscyplin, jak: narciarstwo, kolarstwo, tenis, biegi itp. Systematyczne ich stosowanie poprawia ponadto stan odżywienia oraz wygląd skóry, paznokci i włosów.




Uff... jak ktos przeczytal calosc  to sie ciesze:)

Mam nadzieje, ze rozjasnilam tym ktorzy dopiero zaczynaja "zabawe" z odzywkami co z czym sie je .


Sama mam w pplanie zaczac ich stosowanie, ale jeszcze na jakas konkrewtna sie nie zdecydowalam. Czytam opinie  i  sie powoli decyduje :)

A moze Wy macie jakas sprawdzona odzywke , ktora polecacie ?




zrodlo obrazka: google.pl


Pozdrawiam

Be Slim

12 komentarzy:

  1. Kiedy piłam odżywkę białkową była pyszna w smaku, ale zrezygnowałam z niej. Obserwuję:D

    OdpowiedzUsuń
  2. Odżywki to makroskładniki.
    Witaminy, minerały i substancje pokroju kreatyna, Omega-3 itp. są suplementami.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeśli chciałabym troszkę przytyć do 5kg czy odżywka mi pomoże? Jeśli tak, to jaka? Mam szybką przemianę materii, a jem nawet w nocy jak się obudzę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a powiedz mi cwiczysz cos czy tylko poprostu chcesz przytyc? jesli cwiczyc to moze zaintersuj sie np treningami na mase

      Usuń
  4. Pewnie przyjdzie czas, kiedy będę się nad tym zastanawiać, więc będę mieć w pamięci, że napisałaś taki post :)

    OdpowiedzUsuń
  5. białeczko uwielbiam <3 nie jestem w stanie "przejesc" takich ilosci jedzenia wiec odzywka bialkowa mnie ratuje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja tez wlasnie nie ejstem w stanie tyle zjesc... ale kurcze obawiam sie tych odzywek nie wiem czemu...

      Usuń
  6. Dla mnie to jeszcze czarna magia, ale powoli wdrazam sie w tematy :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z czasem bedziesz miec wieksza wiedze :):)

      Usuń

dziekuje za komentarz i zapraszam ponownie. BeSlim

Copyright © 2014 be slim , Blogger